onsdag 10 november 2010

Seekamp´s Nostalgi


Nellie, min vackra häst, kom till gården den 4 april 2009. Hon är född -95 i Tyskland, är e. Pioneer och u. Gute Sitte.

Det är rätt underligt hur det kan bli, för när jag skulle köpa ny häst så hade jag klara åsikter om vilken slags häst det skulle vara. Ett skimmelsto skulle det absolut INTE vara! Och definitivt inte en häst som var större än 1.60. Nellie är 1.66 och och grov. 

Men det sägs ju, att det är hästarna som väljer oss. Inte tvärt om.

Sen hon kom har vi tillsammans lärt oss så fantastiskt mycket. Jag har inte haft något sto tidigare, och detta mina vänner är ett sto ut i hovspetsarna! Oerhört vänlig, har klara åsikter om allt, hon köper inte ner sig utan vettiga argument från min sida, hon är otroligt beskyddande om sina människor gentemot andra hästar. Hon visar klart och tydligt när det är något som inte passar, utan snörper på munnen och näsan som andra aristokrater gör.

Hon är en fantastisk läromästare till mig, för hon tvingar mig att se saker ur flera synvinklar. Jag får mao inget gehör vid tunnelseende och respektlöshet gentemot henne. Hon lär mig takt och ton kan man säga. Vilket kan behövas...

Tillsammans utforskar vi tillvaro och ridning utifrån den Centrerad Ridnings principer, från TTEAM och Kraftskapande Ridkonst.



Denna häst är en enhörning. Med sitt osynliga gyllene horn sprider hon värme, glädje och kärlek runt sig, och jag vore en dåre ifall jag inte tog emot det!





Vackra Nellie!




Nellie.

1 kommentar:

  1. SV fin hon var
    min är också en mästare att slå i sitt huvud i allt, skruva till slut ner krubban för den slog hon ofta huvudet i, ang ditt inlägg längre ner där din slått sig riktigt illa i pannan

    SvaraRadera